پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228035
جيب کار فرماها روز به روز بزرگتر و جيب کارگران زحمتکش تنگ تر مي شود
تاریخ انتشار : 1396/02/11 19:14:06
نمایش : 1355
بي توجهي به حقوق کارگر هر روز بيشتر از ديروز باب مي شود و اگر چاره اي براي آن انديشيده نشود جيب کار فرماها روز به روز بزرگتر خواهد شد و جيب کارگران زحمتکش تنگ تر.
پايگاه خبري تحليلي پيرغار در يادداشتي نوشت: اولين روز از ماه "مي" هر سال در تقويم ميلادي که در تقويم هجري شمسي معمولاً با روزهاي 11 يا 12 ارديبهشت ماه مصادف مي شود ، روز جهاني کار و کارگر نام دارد.
 
كارگران بازوان حركتي هر جامعه‌ به سوي رشد، تعالي و شكوفايي هستند بي شك همه پيشرفت‌هاي حاصل در مسير زندگي نشات گرفته از رشد و پويايي فكر و گسترش انديشه‌ورزي است و در هر جامعه‌اي كه از فرصت انديشه و بازوي هنرمند كارگران بهتر استفاده شود توسعه و پيشرفت، رونقي دو چندان خواهد يافت.

مقام کارگر مقامي والا و ارزشمند و شايسته وقابل تکريم است و پيامبر (ص) به آن توجه ويژه اي داشت. بوسه زدن پيامبر اسلام بر دستان کارگر نشان از منزلت کارگران دارد و اين بزرگداشت منطبق با کرامت انساني بوده و حق جامعه کارگري است.

نوع ارتباط کارگر و کارفرما در جامعه اسلامي ايران را مي توان در کلام مقام معظم رهبري جست آنجا که فرمودند: " کارگر و کارفرما همانند دو همسنگرند".يا تأکيد ايشان بر نگاه اعتدال گرايانه اسلام نسبت به تکريم کار و کارگر و سرمايه در کنار نگاه ليبرال و سوسياليست  اقتصادي و لزوم توجه ويژه به امنيت و تأمين اجتماعي کارگر و خانواده وي .
 
در حالي که دغدغه رهبري معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه‌اي (مد ظله العالي) و تذکرات هميشگي ايشان در خصوص مسائل مرتبط با کارگران، هر ساله به شکل خاص گفته و يادآوري مي‌شود ولي متأسفانه مسئولان ذيربط آنطور که شايسته است در راستاي نصايح رهبري گام بر نمي‌دارند، موضوع اقتصاد مقاومتي و مولفه‌هاي مرتبط با آن از جمله استفاده از حداکثر ظرفيت توليد داخل و جلوگيري از واردات بي‌رويه کالاهاي خارجي جزو تاکيدات هر ساله و البته امسال ايشان است که براي حفظ اشتغال و استمرار توليد بايد مد نظر دستگاه‌هاي مربوطه قرار گيرد.

بر همين اساس است که  امروزه کارگران، کارفرمايان و دولت اضلاع يک مثلث و شرکاي اجتماعي يکديگر هستند که بايد با يکديگر در تعامل باشند تا در عرصه توليد و اقتصاد به پيشرفت دست يابيم .
 
روزجهاني كارگر در حالي گرامي داشته مي‌شود كه  شماري زيادي از شهروندان اين شهرستان از فقر و نبود اشتغال رنج برده  و دامنۀ اين بيكاري روز به روز افزايش مي‌يابد.
 
کارگران ساختماني که اغلب آن‌ها را سرميدان ها و خيابان‌هاي اصلي شهر مي‌بينيم در امرار معاش روزانه خود با مشکلات فراواني روبرو هستند.

علي يکي از کارگران اين شهر مي گويد: در سال جديد نتوانسته‌ام بيمه‌ام را پرداخت کنم، به همين علت دفترچه بيمه و کارت مهارتي که از فني و حرفه‌اي گرفته‌ام باطل شده است.
 
يکي ديگر از کارگران گفت: مهم ترين مسئله و مشکل ما بيکاري و شرمندگي پيش خانواده است اوضاع کار و اشتغال در اين شهر اوضاع آشفته اي دارد.

وي با بيان اينکه از ساعت 6 صبح براي کار اينجا مي ايستيم ولي از کار خبري نيست، افزود: از 30 روز ماه شايد 10 روز آن را سرکار برويم و بقيه ماه را بيکار هستيم.

يکي ديگر از همين عزيزان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: بيکاري در فارسان خيلي زياد شده است و هيچ مسئولي کاري انجام نمي دهد.

او که از وعده وعيدهاي قبل از انتخابات ناراحت بود، اظهار داشت: مسئولين قبل از انتخابات وعده مي دهند ولي بعد از اينکه راي آوردند ديگر کسي را تحويل نمي گيرند و فراموش مي کنند که همين مردم آنها را انتخاب کرده اند.
 
پاي درد و دل کارگري ديگري که مي نشينيم از دردش مي گويد، از دردي که به گفته خودش اکثرشان در ماه ميانگين ۱۰ روز کار مي کنند يعني ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان حقوق اکثر آنان در ماه است و بيشترشان هم تحت پوشش بيمه کارگري نيستند .
 
وي مي گويد: ما کار نداريم حقوقي هم نداريم، اما از آن طرف قبض آب و برق و گازمان را زياد مي شود.
 
اين کارگر 60 ساله که حرف ناگفته زياد داشت گفت: دولت فکري براي کارگران سر ميدان ها بکند ، چهار سال ديگر همين کارگران نان خشک هم ندارند بخورند، دولت فکري به حال کارگران بيچاره کند که نان شب ندارند.
 
از اين دست نمونه ها در جاي جاي کشور ما زياد است و مساله مهم اينجاست که اين نوع بي توجهي به حقوق کارگر هر روز بيشتر از ديروز باب مي شود و اگر چاره اي براي آن انديشيده نشود جيب کارفرماها روز به روز بزرگتر خواهد شد و جيب کارگران زحمتکش تنگ تر.


انتهاي پيام/590پ
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html